Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Ingenium ontwikkelt voor The Brussels Airport Company een strategische energievisie binnen het project Energyvision 2020/2050. De ontwikkelde roadmap biedt de luchthavenexploitant een heldere kijk op de energie-opportuniteiten en adviseert beleidskeuzes met betrekking tot de energie-infrastructuur.

Client

The Brussels Airport Company

Localisation

Zaventem

Surface

1.200.000 m²

Période

2011

Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Ingenium ontwikkelt voor The Brussels Airport Company een strategische energievisie binnen het project Energyvision 2020/2050. De ontwikkelde roadmap biedt de luchthavenexploitant een heldere kijk op de energie-opportuniteiten en adviseert beleidskeuzes met betrekking tot de energie-infrastructuur.

De grootte, de organisatie en het specifieke karakter van de luchthaven biedt specifieke opportuniteiten en uitdagingen. Op vlak van energiedistributie bijvoorbeeld is het niet wenselijk om overal gasdistributie te voorzien. Daartegenover staat de mogelijkheid om het bestaande warmtenet te upgraden en verder uit te bouwen. Op vlak van elektrische energiedistributie is op aangeven van Ingenium een overgang gerealiseerd van een openbaar distributienet naar een gesloten distributienet.

Op vlak van energieproductie is een geïntegreerde visie ontwikkeld die verschillende decentrale bronnen en het elektrische verbruik van the Brussels Airport Company correleert. Deze analyse leert dat 8 MW warmtekrachtkoppeling geïntegreerd kan worden in de bestaande centrale warmteproductie in combinatie met de geplande 5MWp fotovoltaïsche panelen. Het stijgend aandeel van interne elektriciteitsproductie in het beperkt distributienet kan aanleiding geven tot een ongewenste verschuiving van distributienetkosten. Dit kan best vermeden worden door de versterking van de capaciteitsterm in de interne tarificatie-structuur.

Tot slot zullen ook diverse renovatie- en nieuwbouwprojecten de luchthaven grondig veranderen. Ieder bouwproject biedt mogelijkheid tot integratie van hernieuwbare energie, zoals energieopslag in de bodem.

Ook de bestaande infrastructuur kan samenhangend geoptimaliseerd worden, zoals door differentiatie van de temperatuurniveaus in het warmtenet. Energyvision biedt inkijk in het potentieel van deze technieken.

Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Partager

Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Ingenium ontwikkelt voor The Brussels Airport Company een strategische energievisie binnen het project Energyvision 2020/2050. De ontwikkelde roadmap biedt de luchthavenexploitant een heldere kijk op de energie-opportuniteiten en adviseert beleidskeuzes met betrekking tot de energie-infrastructuur.

Client

The Brussels Airport Company

Localisation

Zaventem

Surface

1.200.000 m²

Période

2011

Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Ingenium ontwikkelt voor The Brussels Airport Company een strategische energievisie binnen het project Energyvision 2020/2050. De ontwikkelde roadmap biedt de luchthavenexploitant een heldere kijk op de energie-opportuniteiten en adviseert beleidskeuzes met betrekking tot de energie-infrastructuur.

De grootte, de organisatie en het specifieke karakter van de luchthaven biedt specifieke opportuniteiten en uitdagingen. Op vlak van energiedistributie bijvoorbeeld is het niet wenselijk om overal gasdistributie te voorzien. Daartegenover staat de mogelijkheid om het bestaande warmtenet te upgraden en verder uit te bouwen. Op vlak van elektrische energiedistributie is op aangeven van Ingenium een overgang gerealiseerd van een openbaar distributienet naar een gesloten distributienet.

Op vlak van energieproductie is een geïntegreerde visie ontwikkeld die verschillende decentrale bronnen en het elektrische verbruik van the Brussels Airport Company correleert. Deze analyse leert dat 8 MW warmtekrachtkoppeling geïntegreerd kan worden in de bestaande centrale warmteproductie in combinatie met de geplande 5MWp fotovoltaïsche panelen. Het stijgend aandeel van interne elektriciteitsproductie in het beperkt distributienet kan aanleiding geven tot een ongewenste verschuiving van distributienetkosten. Dit kan best vermeden worden door de versterking van de capaciteitsterm in de interne tarificatie-structuur.

Tot slot zullen ook diverse renovatie- en nieuwbouwprojecten de luchthaven grondig veranderen. Ieder bouwproject biedt mogelijkheid tot integratie van hernieuwbare energie, zoals energieopslag in de bodem.

Ook de bestaande infrastructuur kan samenhangend geoptimaliseerd worden, zoals door differentiatie van de temperatuurniveaus in het warmtenet. Energyvision biedt inkijk in het potentieel van deze technieken.

Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Oups ! Un problème s'est produit lors de l'envoi du formulaire.

Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Ingenium ontwikkelt voor The Brussels Airport Company een strategische energievisie binnen het project Energyvision 2020/2050. De ontwikkelde roadmap biedt de luchthavenexploitant een heldere kijk op de energie-opportuniteiten en adviseert beleidskeuzes met betrekking tot de energie-infrastructuur.

Client

The Brussels Airport Company

Localisation

Zaventem

Surface

1.200.000 m²

Période

2011

Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport
Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Ingenium ontwikkelt voor The Brussels Airport Company een strategische energievisie binnen het project Energyvision 2020/2050. De ontwikkelde roadmap biedt de luchthavenexploitant een heldere kijk op de energie-opportuniteiten en adviseert beleidskeuzes met betrekking tot de energie-infrastructuur.

De grootte, de organisatie en het specifieke karakter van de luchthaven biedt specifieke opportuniteiten en uitdagingen. Op vlak van energiedistributie bijvoorbeeld is het niet wenselijk om overal gasdistributie te voorzien. Daartegenover staat de mogelijkheid om het bestaande warmtenet te upgraden en verder uit te bouwen. Op vlak van elektrische energiedistributie is op aangeven van Ingenium een overgang gerealiseerd van een openbaar distributienet naar een gesloten distributienet.

Op vlak van energieproductie is een geïntegreerde visie ontwikkeld die verschillende decentrale bronnen en het elektrische verbruik van the Brussels Airport Company correleert. Deze analyse leert dat 8 MW warmtekrachtkoppeling geïntegreerd kan worden in de bestaande centrale warmteproductie in combinatie met de geplande 5MWp fotovoltaïsche panelen. Het stijgend aandeel van interne elektriciteitsproductie in het beperkt distributienet kan aanleiding geven tot een ongewenste verschuiving van distributienetkosten. Dit kan best vermeden worden door de versterking van de capaciteitsterm in de interne tarificatie-structuur.

Tot slot zullen ook diverse renovatie- en nieuwbouwprojecten de luchthaven grondig veranderen. Ieder bouwproject biedt mogelijkheid tot integratie van hernieuwbare energie, zoals energieopslag in de bodem.

Ook de bestaande infrastructuur kan samenhangend geoptimaliseerd worden, zoals door differentiatie van de temperatuurniveaus in het warmtenet. Energyvision biedt inkijk in het potentieel van deze technieken.

Energievision 2020/2050 Brussels Airport

Étude sur les îlots de chaleur de la ville d'Anvers

Étude sur les îlots de chaleur de la ville d'Anvers
Sous les feux de la rampe

Le site de la Bijloke à Gand : une transformation énergétique pour un avenir durable

Le site de la Bijloke à Gand : une transformation énergétique pour un avenir durable
Sous les feux de la rampe

Plan directeur Energie UZ Gasthuisberg Leuven

Plan directeur Energie UZ Gasthuisberg Leuven
Sous les feux de la rampe

ZOL Genk Campus Sint-Jan : Plan directeur de la distribution électrique et de l'alimentation de secours

ZOL Genk Campus Sint-Jan : Plan directeur de la distribution électrique et de l'alimentation de secours
Sous les feux de la rampe

Recherche de sources de chaleur durables pour les réseaux de chaleur à Bruges

Recherche de sources de chaleur durables pour les réseaux de chaleur à Bruges
Sous les feux de la rampe

WZC Waegebrughe Kruisem

WZC Waegebrughe Kruisem
Sous les feux de la rampe

Plan directeur énergétique pour la rénovation à grande échelle du parc du Cinquantenaire et des musées

Plan directeur énergétique pour la rénovation à grande échelle du parc du Cinquantenaire et des musées
Sous les feux de la rampe

Conseils de Dumobil

Conseils de Dumobil
Sous les feux de la rampe

Rénovation de l'installation de refroidissement du bâtiment du laboratoire Zwijnaarde

Rénovation de l'installation de refroidissement du bâtiment du laboratoire Zwijnaarde
Sous les feux de la rampe

Contrat-cadre UZ Brussel

Contrat-cadre UZ Brussel
Sous les feux de la rampe

Vous avez également été piqué par la technologie intelligente?

Rejoignez-nous pour repousser les limites et contribuer à faire la différence dans nos projets de premier plan.