Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Client

POM West-Vlaanderen & Havenbestuur Zeebrugge

Localisation

Haven Zeebrugge

Période

2011-2012

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Walstroom laat toe om de dieselmotoren van aangemeerde schepen stil te leggen door een stroomverbinding met de wal te voorzien. Daardoor worden de rookgasemissies in de havens in sterke mate gereduceerd en wordt geluidshinder vermeden. Dit heeft een grote impact op de lokale luchtkwaliteit en reduceert de geluidshinder rond havens. Walstroom is in veel gevallen de meest kost-effectieve maatregel voor het reduceren van emissies in en rond havens. Om de emissies te reduceren werden een aantal maatregelen opgelegd door diverse autoriteiten. Deze maatregelen bestaan uit het toestaan van belastingverminderingen op elektriciteit voor walstroomdoeleinden, de mogelijkheden tot projectsubsidies en de verplichting om brandstof met een laag zwavelgehalte te gebruiken in havens, de Noordzee, de Baltische Zee en de inlandse waterwegen op het Europese vasteland. Deze maatregelen hebben directe of indirecte invloed op de financiële haalbaarheid van walstroom.

Op basis van de uitgevoerde inventarisatie in de haven van Zeebrugge werd de technische en economische haalbaarheid van een walstroominstallatie bekeken voor twaalf verschillende locaties. De realisatie van walstroom voor alle terminals en alle geïnventariseerde schepen blijkt absoluut niet economisch haalbaar te zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er zeer veel schepen geretrofit moeten worden om walstroom te kunnen gebruiken, terwijl deze schepen slechts een vrij beperkt aantal uur per jaar in Zeebrugge aangemeerd zijn. De realisatie van walstroom op die terminals, waar een klein aantal schepen gedurende een lange tijd per jaar aanwezig zijn in de haven, is wel economisch haalbaar. In deze gevallen is het aantal schepen waar een reconversie dient te gebeuren om te kunnen gebruik maken van walstroom zeer beperkt, terwijl het jaarlijkse elektriciteitsverbruik hoog is. Bovendien blijkt dat op deze terminals 25% van het totaal aantal calls in Zeebrugge gerealiseerd wordt.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Partager

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Client

POM West-Vlaanderen & Havenbestuur Zeebrugge

Localisation

Haven Zeebrugge

Période

2011-2012

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Walstroom laat toe om de dieselmotoren van aangemeerde schepen stil te leggen door een stroomverbinding met de wal te voorzien. Daardoor worden de rookgasemissies in de havens in sterke mate gereduceerd en wordt geluidshinder vermeden. Dit heeft een grote impact op de lokale luchtkwaliteit en reduceert de geluidshinder rond havens. Walstroom is in veel gevallen de meest kost-effectieve maatregel voor het reduceren van emissies in en rond havens. Om de emissies te reduceren werden een aantal maatregelen opgelegd door diverse autoriteiten. Deze maatregelen bestaan uit het toestaan van belastingverminderingen op elektriciteit voor walstroomdoeleinden, de mogelijkheden tot projectsubsidies en de verplichting om brandstof met een laag zwavelgehalte te gebruiken in havens, de Noordzee, de Baltische Zee en de inlandse waterwegen op het Europese vasteland. Deze maatregelen hebben directe of indirecte invloed op de financiële haalbaarheid van walstroom.

Op basis van de uitgevoerde inventarisatie in de haven van Zeebrugge werd de technische en economische haalbaarheid van een walstroominstallatie bekeken voor twaalf verschillende locaties. De realisatie van walstroom voor alle terminals en alle geïnventariseerde schepen blijkt absoluut niet economisch haalbaar te zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er zeer veel schepen geretrofit moeten worden om walstroom te kunnen gebruiken, terwijl deze schepen slechts een vrij beperkt aantal uur per jaar in Zeebrugge aangemeerd zijn. De realisatie van walstroom op die terminals, waar een klein aantal schepen gedurende een lange tijd per jaar aanwezig zijn in de haven, is wel economisch haalbaar. In deze gevallen is het aantal schepen waar een reconversie dient te gebeuren om te kunnen gebruik maken van walstroom zeer beperkt, terwijl het jaarlijkse elektriciteitsverbruik hoog is. Bovendien blijkt dat op deze terminals 25% van het totaal aantal calls in Zeebrugge gerealiseerd wordt.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Oups ! Un problème s'est produit lors de l'envoi du formulaire.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Client

POM West-Vlaanderen & Havenbestuur Zeebrugge

Localisation

Haven Zeebrugge

Période

2011-2012

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge
Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

De technische en financiële haalbaarheid van de implementatie van walstroom op 10 verschillende terminals in de Haven van Zeebrugge werd onderzocht. Hierbij werd een groot aantal schepen geïnventariseerd en geanalyseerd. Voor de schepen die regelmatig en voor lange tijd aanmeren in de haven van Zeebrugge bleek het technisch en financieel haalbaar om walstroom te implementeren.

Walstroom laat toe om de dieselmotoren van aangemeerde schepen stil te leggen door een stroomverbinding met de wal te voorzien. Daardoor worden de rookgasemissies in de havens in sterke mate gereduceerd en wordt geluidshinder vermeden. Dit heeft een grote impact op de lokale luchtkwaliteit en reduceert de geluidshinder rond havens. Walstroom is in veel gevallen de meest kost-effectieve maatregel voor het reduceren van emissies in en rond havens. Om de emissies te reduceren werden een aantal maatregelen opgelegd door diverse autoriteiten. Deze maatregelen bestaan uit het toestaan van belastingverminderingen op elektriciteit voor walstroomdoeleinden, de mogelijkheden tot projectsubsidies en de verplichting om brandstof met een laag zwavelgehalte te gebruiken in havens, de Noordzee, de Baltische Zee en de inlandse waterwegen op het Europese vasteland. Deze maatregelen hebben directe of indirecte invloed op de financiële haalbaarheid van walstroom.

Op basis van de uitgevoerde inventarisatie in de haven van Zeebrugge werd de technische en economische haalbaarheid van een walstroominstallatie bekeken voor twaalf verschillende locaties. De realisatie van walstroom voor alle terminals en alle geïnventariseerde schepen blijkt absoluut niet economisch haalbaar te zijn. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er zeer veel schepen geretrofit moeten worden om walstroom te kunnen gebruiken, terwijl deze schepen slechts een vrij beperkt aantal uur per jaar in Zeebrugge aangemeerd zijn. De realisatie van walstroom op die terminals, waar een klein aantal schepen gedurende een lange tijd per jaar aanwezig zijn in de haven, is wel economisch haalbaar. In deze gevallen is het aantal schepen waar een reconversie dient te gebeuren om te kunnen gebruik maken van walstroom zeer beperkt, terwijl het jaarlijkse elektriciteitsverbruik hoog is. Bovendien blijkt dat op deze terminals 25% van het totaal aantal calls in Zeebrugge gerealiseerd wordt.

Haalbaarheidsstudie Walstroom Zeebrugge

afvalverbrandingscentrale UVE Virginal

afvalverbrandingscentrale UVE Virginal
Sous les feux de la rampe

Routeplan klimaatneutrale stadsgebouwen Brugge

Routeplan klimaatneutrale stadsgebouwen Brugge
Sous les feux de la rampe

rol Provincie Oost-Vlaanderen in ontwikkeling mini-warmtenetten

rol  Provincie Oost-Vlaanderen in ontwikkeling mini-warmtenetten
Sous les feux de la rampe

Warmtebuurt Groot-Begijnhof Mechelen

Warmtebuurt Groot-Begijnhof Mechelen
Sous les feux de la rampe

Énergie géothermique sur le domaine public Ville d'Anvers

Énergie géothermique sur le domaine public Ville d'Anvers
Sous les feux de la rampe

Le site de la Bijloke à Gand : une transformation énergétique pour un avenir durable

Le site de la Bijloke à Gand : une transformation énergétique pour un avenir durable
Sous les feux de la rampe

Recherche de sources de chaleur durables pour les réseaux de chaleur à Bruges

Recherche de sources de chaleur durables pour les réseaux de chaleur à Bruges
Sous les feux de la rampe

UZ Leuven Campus Gasthuisberg Plan énergétique et mises à jour

UZ Leuven Campus Gasthuisberg Plan énergétique et mises à jour
Sous les feux de la rampe

Plan directeur énergétique pour la rénovation à grande échelle du parc du Cinquantenaire et des musées

Plan directeur énergétique pour la rénovation à grande échelle du parc du Cinquantenaire et des musées
Sous les feux de la rampe

Études de faisabilité, conception et supervision des installations photovoltaïques à AZ Zeno

Études de faisabilité, conception et supervision des installations photovoltaïques à AZ Zeno
Sous les feux de la rampe

Étude énergétique de La Lorraine Erpe Mere phase 3

Étude énergétique de La Lorraine Erpe Mere phase 3
Sous les feux de la rampe

Vous avez également été piqué par la technologie intelligente?

Rejoignez-nous pour repousser les limites et contribuer à faire la différence dans nos projets de premier plan.